Uncategorized

Casa Verde 2023 – Ce trebuie să știi

Românii care doresc să se bucure de independență energetică și să genereze energie verde, pot face acest lucru cu ajutorul programului „Casa Verde”. Acest program își propune să ofere până la 20.000 de lei participanților, sumă destinată achiziționării panourilor fotovoltaice și montării lor. Află pașii de înscriere din acest articol.

Scopul programului este să crească eficiența energetică, să reducă emisiile de carbon și să ofere oamenilor șansa de a deveni prosumatori. 

De asemenea, AFM (Administrația fondului pentru mediu) a făcut câteva modificari asupra Ghidului de finanțare: 

  1. A fost introdusă o nouă etapă prin care instalatorii validați au posibilitatea să identifice solicitanții eligibili.
  2. Va exista un calendar de depunere a documentelor în aplicație.
  3. Perioada de valabilitate a extrasului de carte funciară se prelungește de la 30 de zile la 60 de zile.

Cum funcționează

Persoanele fizice se pot bucura de o finanțare de până la 90% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile, în limita sumei de 20.000 de lei. Suma finanțata se scade de către instalatorul validat din valoarea totală a facturii, iar dacă această sumă este depășită, diferențele sunt suportate de către beneficiarul programului. 

Cheltuielile eligibile sunt:

  • Sisteme fotovoltaice cu putere minimă instalată de 3kWp care au următoarele părți componente: panouri fotovoltaice, invertor/invertoare, structură de susținere a sistemului, tablou electric curent continuu/alternativ;
  • Montaj și punere în funcțiune;
  • Taxa pe valoarea adăugată (TVA 5%).

Ce condiții de eligibilitate trebuie îndeplinite

Pentru a te putea înscrie trebuie să îndeplinești următoarele condiții: 

  1. Ești persoană fizică și ai domiciliul în România;
  2. Ești proprietarul imobilului pe care se amplasează sistemul de panouri fotovoltaice;
  3. Imobilul, terenul și construcția trebuie să fie înscrise în Cartea Funciară;
  4. Dacă sunt mai mulți proprietari, aceștia trebuie să își dea acordul cu privire la implementarea proiectului (coproprietarii semnează pe cererea de finanțare);
  5. Imobilul nu trebuie să facă obiectul unui litigiu sau revendicări;
  6. Nu sunt obligații restante la bugetul de stat și la bugetul local.

Documente necesare

  1. Cererea de finanțare;
  2. Actul de identitate al solicitantului și al coproprietarilor;
  3. Extras de carte funciară din care să rezulte dreptul de proprietate asupra imobilului construcție pe care se va implementa proiectul;
  4. Certificatul de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului, de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanțelor Publice;
  5. Certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale și alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului, de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială își are domiciliul si de la autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială se va implementa proiectul.

Pași pentru înscriere

Pentru a te înscrie în ”Casa verde”, trebuie să îți alegi un instalator. Rolul lui este să valideze documentele și să te înscrie în program, dar și să se ocupe de montajul panourilor, de comunicarea cu furnizorul tău de energie electrică și să depună documentele pentru obținerea Avizului Tehnic de Racordare (ATR). Colaborarea ta cu acesta va fi strânsă, tocmai de aceea trebuie să te asiguri că faci o alegere bună în ceea ce privește instalatorul. 

Odată ce dosarul tău este aprobat, vei putea semna contractul de finanțare și vei plăti partea ta de costuri, acel 10% rămas. 

Ultimul pas este montarea panourilor fotovoltaice de către instalator și depunerea documentelor pentru a deveni prosumator (vei produce energie verde, o vei consuma și stoca, iar surplusul de energie îl vei vinde în rețea pe baza unui contract).

Exemple de motive de respingere

De-a lungul timpului au existat câteva motive pentru care unele dosare au fost respinse:

  • Lipsa unuia sau mai multor documente obligatorii;
  • Certificatul de atestare fiscală expirat;
  • Documentele depuse nu sunt în original sau în copii legalizate etc.

Programul ”Casa Verde” a ajutat mii de români să facă pasul către energie curată și independență energetică. Dacă și tu îți dorești să te înscrii în acest program, ține cont de informațiile din acest articol și urmărește website-ul AFM pentru următoarele sesiuni de înscriere. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *